Saturday, February 8, 2014

Roti Naik Tok Mak



Alhamdulillah... masih diberi kesempatan untuk belajar sesuatu yang baru dalam hidup ummi. Belajar meroti! Dah lama tengok kawan2 meroti sebenarnya especially Lydia Miza dan kak Ismaliana. Mula2 tu rasa cam tak mampu aje sebab seumur hidup tak pernah meroti. Cari resepi sana sini. Buat eksperimenlah kononnya kat dapur comel tu. Jumpalah satu resepi yang boleh dikatakan mudah untuk diikuti.










Cerita tentang proses belajar meroti ni. Kali pertama adalah failed. Kali kedua juga failed. Kali ke-3 barulah roti ummi naik cantik kejadiannya malahan lembut gebu. Cumanya ummi masih failed untuk menyusun doh2 dalam loyang. Yang seronoknya anak-anak berebut nak merasa roti yang panas2 tu. Seronok dan bahagia rasa hati bila tengok anak2 makan hasil air tangan ummi yang belum berapa expert ni.




Oklah...panjang dah bebel ni. Orang tengah gian nak merotilah katakan. Layankan ajelah ye. Resepi ni saya ambil dari blog Mas Duniaku.










Roti Naik Tok Mak


Resepi : Tok Mak FB



Bahan2 :


500 g tepung high protein/tepung gandum/tepung roti - ummi guna tpr roti nona



1 biji telur



3/4 cawan gula halus - ummi letak 1/2 cawan lebih sikit aja


1 sudu besar susu tepung 


2 sudu besar susu pekat manis 

2 sudu besar marjerin - ummi letak buttercup


1 sudu besar shortening - ummi tak letak

1 peket mauripan (11g)

[ campurkan susu pekat manis + telur + tambah air...jadikan 300 ml semua sekali ]




*utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna...(resepi tok mak x tulis cam ni....maaf tok mak...sy ubh sbb nk tgk yis ok ke x) - ummi ikut cara ini juga.







Cara :



1. Dalam mangkuk besar, masukkan tepung dan gula halus. Kemudian masukkan adunan 300ml air tu dan gaul sebati.




2. Masukkan marjerin/butter dan shortening - gaul rata. Teruskan uli hingga adunan lembut, licin serta elastik.



3. Perapkan doh sehingga naik sekali ganda (ummi perap 1 - 1 1/2 jam). Kemudian tumbuk2 doh utk keluarkan angin. Bulatkan doh kecil2 (40gm tiap satu). 

4. Susun dlm loyang yg dah digriss dengan butter. Perap lagi 1 jam hingga dok betul2 naik gebu dan cantik. Sapukan sedikit kuning telur+1 sudu susu cair. Taburkan gula/cheese. untuk buat doh pizza boleh kurangkan kuantiti gula.




5. Bakar dalam oven 160 darjah celcius selama 15-20 minit atau hingga masak bergantung pada oven masing2 dengan api atas bawah.

6. Bila dah masak, keluarkan roti dari loyang dan sejukkan atas redai. Kemudian sapukan sedikit butter untuk kilatkan permukaan roti dan utk mengelakkan roti nampak kering.

 




roti naik tok mak 1


 Cubaan kali ke-3 baru jadi. 

TAPI Masih banyak yang perlu diperbaiki lagi terutamanya cara susun doh dalam loyang.




roti naik tok mak 2


 Cubaan kali-4 adalah sangat memuaskan. 

Roti sangat lembut dan gebu. Esok pun masih gebu dan lembut lagi dengan syarat disimpan dalam bekas bertutup dan elakkan kena udara.   

Roti ni tahan 4-5 hari tanpa sebarang bahan pengawet ye kawan-kawan....

Selamat mencuba!

 


No comments:

Post a Comment